Un espace libre, c’est un espace où il n’y a rien, rien qui puisse déranger nos projets. C’est libre : tu peux y faire ce que tu veux. Les espaces d’art – galerie, musée, centre d’art – sont des espaces libres en ce sens où rien ni personne ne s’interpose à la marche, de mes jambes, de mon esprit. Je regarde ce que je veux, une œuvre, un ascenseur, un gardien, une médiatrice, rien, un radiateur... Je m’assieds, je note un truc, si je veux vraiment sentir ma liberté, je prends un café (un livre serait exagéré)…
Le comble de la subversion au Louvre : regarder par une fenêtre ; Montmartre, la cour carré.
Depuis longtemps je m’y promène, toujours malveillant quand à ce que j’y vois ou en tout cas insatisfait, soupçonneux. Et pourtant toujours je m’y sens intouchable, libre de me répandre dans ce no man’s land : les mètres carré qu’on cherche partout à Paris sont là, disponibles, en attente d’arpenteur, dans les grandes surfaces de l’art.
Il n’y avait pas à s’inquiéter d’un bonheur à l’endroit de la déception artistique. Un artiste n’a pas de petit (ou de grand) à reconnaître dans ces lieux où les regardeurs retrouvent sans doute davantage les leurs. Ces lieux ne sont pas ceux de l’art mais juste ceux de sa visibilité. Si la vibration propre aux traversées hétérotopiques agit assez fortement dans un lieu aussi banal et convenu qu’un lieu d’art, c’est qu’il est justement bien autre que cette destination. Plus proche du dédale, du passage, du vaisseau que du bac à légumes d'un réfrigérateur tiède.
Il n’y a rien à voir donc. Rien à voir entre l’art qui se fait et l’endroit où il se montre. L’énergie de l’art se retrouve dans l’ivresse du lieu de l’art sans que les œuvres en soient le vecteur, juste le pauvre ornement, le prétexte, l’accessoire.
-----------------
-----------------
Clearance at se dig
En plads er en plads, hvor der er intet, intet at ville forstyrre vores projekter. Det er gratis: du kan gøre hvad du vil. Kunsten rum - galleri, museum, kunst center - er åbne rum i den forstand, at intet og ingen blander sig med at gå, mine ben, mit sind. Jeg ser hvad jeg vil, et værk, en elevator, en vagt, en mægler, ikke en radiator ... Jeg sætter mig ned, bemærkede jeg noget, hvis jeg virkelig ønsker at føle mig fri, jeg har en kop kaffe (en bog ville være en overdrivelse) ...Højden af undergravende virksomhed i Louvre ud gennem et vindue, Montmartre, retten pladsen.
Siden længe jeg vandrer, hvis altid ondskabsfuld i, hvad jeg ser eller i det mindste utilfreds, mistænksom. Alligevel mener jeg urørlig, frihed til at spilde i denne ingenmandsland: De kvadratmeter, der ser overalt i Paris er her, tilgængelig og venter på at jorden i store områder af kunst.
Der var intet at bekymre sig om et sted af lykke i den kunstneriske skuffelse. En kunstner har ikke en lille (eller store) til at genkende i disse steder, hvor seerne er uden tvivl mere deres. Disse steder er ikke dem af kunst, men kun dem af sin synlighed. Hvis egenfrekvens overfarter heterotop handler stærkt nok på et sted, som verdslige og besluttede, at en kunsthal, er det netop denne ejendom, bortset fra destinationen. Tættere på labyrint, den passage af skibet som skarpere af køleskabet varm.
Der er intet at gøre det. Intet at se mellem kunst, der er gjort, og hvor det viser sig. Den effekt af kunst findes i Rus stedet for kunst uden værker er i vektor, bare de fattige ornament, under påskud af, tilbehøret.
Siden længe jeg vandrer, hvis altid ondskabsfuld i, hvad jeg ser eller i det mindste utilfreds, mistænksom. Alligevel mener jeg urørlig, frihed til at spilde i denne ingenmandsland: De kvadratmeter, der ser overalt i Paris er her, tilgængelig og venter på at jorden i store områder af kunst.
Der var intet at bekymre sig om et sted af lykke i den kunstneriske skuffelse. En kunstner har ikke en lille (eller store) til at genkende i disse steder, hvor seerne er uden tvivl mere deres. Disse steder er ikke dem af kunst, men kun dem af sin synlighed. Hvis egenfrekvens overfarter heterotop handler stærkt nok på et sted, som verdslige og besluttede, at en kunsthal, er det netop denne ejendom, bortset fra destinationen. Tættere på labyrint, den passage af skibet som skarpere af køleskabet varm.
Der er intet at gøre det. Intet at se mellem kunst, der er gjort, og hvor det viser sig. Den effekt af kunst findes i Rus stedet for kunst uden værker er i vektor, bare de fattige ornament, under påskud af, tilbehøret.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire